Centrum Diagnozy i Terapii Neurologopedycznej

Lokalizacja : ul. Braille’a 2/1, Poznań
  Kontakt : 608 478 305

Aktualności

WARSZTAT DLA RODZICÓW „Dwa lata mam – mówie to sam”

Drodzy Rodzice ?
Obserwujecie swoje małe dziecko,?, a może oczekujecie Jego narodzin?. Chcecie wiedzieć na co zwrócić uwagę w rozwoju mowy i jak ją stymulować?

Zapraszam Serdecznie na Warsztat, gdzie odpowiem na nurtujące Was pytania. Na spotkaniu przy pysznej kawie i ciastku omówię krok po kroku jak przebiega rozwój mowy, co pomaga, a co przeszkadza w rozwoju mowy? jak stymulować rozwój mowy Dziecka?

Termin: 10 stycznia, godz. 17.30 -20.00
Koszt uczestnictwa – 80 zł
W przypadku uczestnictwa obojga Rodziców – koszt 70 zł od osoby 🙂
Miejsce: Gabinet terapeutyczny, ul. Rudnickiego 1, Poznań
Liczba miejsc ograniczona.

zgłoszenia: centrum.ditn@gmail.com, tel. 608 478 305 lub przez zakładkę kontakt.

Zapraszam Serdecznie
Joanna kaczor
neurologopeda,
surdologopeda,
pedagog

Czytaj więcej

Kiedy do logopedy?

Wskazaniem do zasięgnięcia porady logopedy lub rozpoczęcia systematycznej terapii logopedycznej powinny być następujące sygnały:

  • dziecko roczne nie jest jest zainteresowane mową, a dziecko dwuletnie wypowiada zaledwie kilka słów i nie łączy ich w proste zdania
  • trzylatek nie jest rozumiany przez osoby obce i nie artykułuje głosek s,z,c,dz, a czterolatek nie mówi głosek sz,ż,cz,dż
  • pięciolatek nie wymawia głoski r ( rower-lowel)
  • kiedy dziecko zastępuje głoskę k wymawiając t ( kobek-tubek)
  • dziecko zastępuje głoski dźwięczne bezdźwięcznymi odpowiednikami np. bułka-pułka
  • dziecko podczas mówienia wsuwa język między zęby
  • dziecko nie jest zainteresowane mową oraz kontaktem z rówieśnikami
  • kiedy dziecko mówi zdecydowanie mniej od swoich rówieśników
  • kiedy dziecko podczas wypowiedzi „zacina się”
  • kiedy poziom rozwoju mowy dziecka nie jest adekwatny do wieku ( patrz. zakładkaprawidłowy rozwój mowy)
  • kiedy pacjent przebył udar mózgu, uraz czaszkowo mózgowy oraz w każdym przypadku w którym występują zaburzenia komunikacji spowodowane deficytami neurologicznymi
  • w każdym innym przypadku kiedy jesteście Państwo zaniepokojeni czy rozwój mowy przebiega prawidłowo
Czytaj więcej

Prawidłowy rozwój mowy dziecka

Prawidłowy rozwój mowy dziecka przebiega w następujących etapach:

ETAP I – okres melodii – obejmuje 0-1 r. życia dziecka w którym niemowlę posługuje się krzykiem, płaczem oraz okrzykami naturalnymi. W tym etapie występują trzy podstawowe zjawiska wokalne w postaci głużenia (2-3 m.życia), gaworzenia (5-6 m. życia), echolalia (ok.9 m. życia)

ETAP II – okres wyrazu – obejmuje 1-2 r. życia dziecka. Wypowiedzi zbudowane są z całości lub części wyrazu. Dziecko wypowiada wszystkie samogłoski oprócz samogłosek nosowych.

ETAP IIIokres zdania – obejmuje 2-3 r. życia dziecka. W wypowiedziach dziecka zauważalne są poszczególne kategorie gramatyczne oraz wzbogaca się słownictwo dziecka. Występuje poprawna wymowa samogłosek.

ETAP IVokres swoistej mowy dziecięcej – obejmuje 3-7 r. życia dziecka.W tym okresie mogą występować nieprawidłowości artykulacyjne, które do 5 roku życia mogą mieć charakter rozwojowy.W pewnych jednak przypadkach wymowa może mieć już cechy patologiczne.Występują również nieprawidłowości składniowe, gramatyczne i leksykalno-słowotwórcze.

Około 7 roku życia dziecko powinno już osiągać dojrzałość szkolną, co w aspekcie logopedycznym oznacza: prawidłową artykulację, bogate słownictwo czynne i bierne, zgodność wypowiedzi z regułami gramatycznymi, poprawność akcentu i intonacji oraz sprawność składniową.

Czytaj więcej